Hur är din närvaro?

Ämnet ligger i luften. Jardenberg nuddade vid det när han sammanfattade vad som hände på FOWA och Anton upprepade flera punkter om det vid sin Twingly-föreläsning på Retrievers releasefest för sin nya tjänst igår. Nu är det dags att i en bloggpost dela med mig av mina tankar kring ett av de viktigaste begreppen just nu. Närvaro.

Idag har nästan alla företag insett att de måste finnas på webben. Söker du på ett företag kommer du hitta deras webbsida, vilken ibland bara ligger på miniminivå, det vill säga med enbart kontaktuppgifter. En majoritet har dessutom förstått vinsterna med att lägga ner resurser på sin webbplats. Vissa bloggar och har öppnat upp för komentarer på inlägg och produkter. Artiklar har blivit delbara. Allt fler företag börjar vandra mot en 2.0-stil och så långt är allt gott.

Man har byggt ett fint digitalt showroom och öppnat upp för dialog. Med de som kommer till företagets sida alltså. Men det räcker inte. Inte i det långa loppet i varje fall. För det finns ett begrepp som börjar bli allt mer relevant när vi talar kommunikation och framför allt relationer på webben. Närvaro.

Anledning till varför ditt företag måste ha Närvaro beror på det enkla faktum att du i det digitala landskapet aldrig äger din image.

Det kan liknas vid en familj som flyttar in i ett bysamhälle och inte beblandar sig med befolkningen. Det blir rykten, det blir skitsnack och det blir tillslut ohanterbart. Din image styrs av vad andra säger om dig och om du inte finns närvarande kommer du aldrig kunna bemöta de rykten som bubblar upp.

Det finns tre grundläggande idéer som man bör tänka på för företag idag när det kommer till närvaro.

Äg din närvaro

Det här handlar mest om att vara framåt, se vilka tjänster och plattformar som dyker upp på webben för att kunna registrera ditt varumärke som en profil på dessa. Så att du kan bygga ditt varumärke genom att vara representerad på alla de platser där du vill synas och där dina kunder finns. Lägg in flöden och fyll upp profilerna. Skapa bra och tydliga avatarer som är latta att känna igen. Låt alla kunna få veta så mycket som möjligt om dig och ditt varumärke. Besjäla din profil.

Förtjäna din närvaro

Du finns på alla de här platserna av en anledning. Inte för att du ska pumpa ut ditt varumärke till så många som möjligt, utan för att de som är intresserade av dig ska kunna nå dig på den plattform de är vana vid. Du ska svara på frågor, kanske posta saker som är intressanta för de inom den plattformen. Bidra helt enkelt. Du bygger relation och framförallt blir du en Goto-person, en sån man frågar. Den som vet. Bosse bildoktor helt enkelt, fast inom ditt område.

Använd din närvaro

Lyft upp ämnen. Skapa opinion. Bjud in människor via plattformen att utvärdera tjänster. Faktum är att ni kan skapa en mer effektiv produktutveckling enbart genom att låta era kunder berätta vad de vill ha, testa den och sen marknadsföra den. Låter det för bra för att vara sant? Threadless, som säljer T-shirts online, är ett utmärkt exempel på hur man har låtit konsumenterna gör hela jobbet. Kunderna har gjort tryckdesignen, de har röstat om vilka tryck som är snyggast och de har bloggat om den nya tröjan de eller deras vänner har designat. När tröjorna släpps till försäljning tar de nästan alltid slut, för allt är målgruppstestat per automatik. Det här tankesättet kan föras över till alla branscher om man är lite kreativ.

Jag tror att det finns hur mycket som helst man kan göra med sin närvaro, men att det här är det mest grundläggande om man vill ligga på framkant och dra nytta av alla möjligheter här ute i etern.

– Som vanligt uppmuntrar jag er att tycka, tänka och länka. 😉