Finliret med strategi & copy på Twitter

Det bubblar på Twitter och allt fler söker sig dit med sina egna budskap och agendor. Vissa vill knyta upp nya kontakter, andra vill diskutera aktuella ämnen, många vill bara livecasta (alltså berätta om var de är och vad de gör).

När tjänsten har blivit så pass accepterad att den ingår som en naturlig del av t ex Melodifestivalen, Fotbolls VM och Almedalsveckan, i kombination med att man följer allt fler, blir det svårare att sticka ut och hamna rätt (höras av rätt personer).

Om du tar Twitter som kanal på allvar och lägger lite extra tid på dina tweets, så har du väldigt mycket att vinna både i viralitet och i socialt nätverkande. Många av tipsen kan verka en upprepning av klassisk kommunikation, men av någon anledning verkar folk bli glömska varje gång en ny mediekanal poppar upp. Dessutom skiljer sig tillämpningarna lite när vi pratar om ett så pass trångt format som 140-tecken.

1. Bestäm syftet med ditt tweet.

Varför tweetar du?

Grunden för all kommunikation: Syfte.

– Vet du varför du twittrar, så kan du optimera det. Jag bör poängtera att man inte måste välja syfte och hålla sig till det. Det går bra att hoppa mellan syften eller kombinera, men man bör tänka över vad man vill åstadkomma varje gång man skickar, eftersom det blir så mycket enklare vässa till tweetet så att rätt personer hör dig.

Jag har identifierat fem grundsyften hittills:

I. Life-casta / Geo-casta / Microbloggning

När blir mat-tweets intressanta?

Hit räknas all megafon-kommunikation. Syftet är att sprida mer, än att interagera. (Inget fel med det; alla typer av kommunikation har sin tid och sin plats. )

Exempel:

  • Tillgängliggjord information, Driftinfo, Erbjudande på varor
  • Autopostningar från bloggar
  • Incheckningar på olika platser genom tjänster som till exempel; Gowalla, Foursquare och Brightkite
  • Microbloggning om vad man gör eller tycker om något.

II. Kommentera / Fråga / Svara

Mention, omnämnande, at:ning. - Kärt barn, många namn.

Man kommenterar helt enkelt någons tweet för att dela information eller sina synpunkter till avsändaren. Alternativt vill man be om klargörande.

Exempel:

  • Varna någon när de life-castar att de funderar på att köpa en Zune.
  • Tipsa om att man är i närheten när någon checkar in via en geo-tjänst.
  • Utnyttja twitter som en transparent chat.

III. Diskutera i grupp / Debattera / Crowdsourca

I en trådlös tjänst behövs kitt som sammanfogar diskussionerna. Hashtaggen är kittet i Twitter.

Man twittrar i en kanal som knyts ihop via en hashtagg. Syftet är att göra en diskussion tillgänglig för personer som man inte följer och knyta ihop information/tankar kring ett specifikt ämne som kan vara av intresse för andra.

Expempel:

  • Backchannel på konferenser, events eller på tv-program, som till exempel Melodifestivalen.
  • Debattering av aktuella ämnen som till exempel #FRA, #PSI eller #val2010

IV. Nätverkande

Du vet aldrig vem som är mest relevant för dig. Låt dem hitta dig istället för att leta ihjäl dig.

Syftet är att knyta upp rätt människor som följare och hitta relevanta personer att följa. Och låt mig poängtera det här; rätt personer. Inte så många som möjligt, den som är mest specifik vinner.

Kom ihåg flirtmetaforen: Om du flirtar med en eller några få är du attraktiv och flirtar du vilt med alla är du en social slampa.

Precis som i kindpussande PR-sammanhang och kontaktflirtande mingel gäller gamla knep; Du nämner gemensamma nämnare, namedroppar statushöjande kontakter och refererar till personer som du vill ha kontakt med.

Exempel:

  • Posta i en kanal (med en hashtag) där det finns relevanta personer och bjuda på värdefull information.
  • Tipsa om någons bloggpost (Syftet är att knyta en relation med den personer eller visa att man stöttar denna.)
  • Follow friday (eller #FF som hashtaggen heter). Man postar person som ett tips till sina följare som en viktig person att följa.

V. Sprida / Relevansökande

Om man tar något bra och gör det bättre gör du det (delvis) till ditt.

Syftet är att dela sociala objekt (tweets, bloggposter, filmer) eller tips till sina följare.  Det här är ofta kombinerat med många andra syften, men huvudpoängen är att att man agerar medium och filter i informationsflödet och det gör dig värdefull för dina följare. När man retweetar eller RT:ar kan man ibland lägga till kommentarer eller hashtag som ger det social objektet ytterligare en dimension eller blir allt mer relevant/specifikt.

Exempel:

  • Relevansökande:
    • BBC postar en video från Ship to Gaza-stormningen.
    • En annan person retweetar den och lägger till hashtaggen #shipToGaza, så att de som bevakar den kanalen får se videon.
    • En tredje retwetar det andra tweetet och lägger till ”hur ställer sig FP till det här, @federley?” och knuffar på så vis fram en aktuell fråga till en relevant person som många följer.
  • Spridande:
    • Någon postar en länk till Fuldansen och blir retweetad.
    • Man postar en nyhet som är relevant i sitt nätverk.

2. Se till att rätt personer hör dig

Hur vet du vilka som lyssnar? Det gör du inte. Du får utgå från att de du vill ska lyssna gör det och om ditt budskap är relevant kommer det hitta fram till dem.
  • Nämn personer som du vill ska höra ditt budskap. (Även kallat mentions)
  • Använd hashtags för du vet aldrig vilka som är mest relevanta.
  • Update: När du svarar i en diskussion bör du använda twitters eller dein klients inbyggda reply-funktion. Alla tweets har ett ID och om man använder den funktionen kan du i många klienter följa konversationen bakåt. Med tjänster som tweettree eller Greasemonkey-scriptet Troynt’s twitterscript kan du till och med få konversationen trådad. (Tack @mariahagglof för tipset!)

Så låt säga att jag vill klia lite rygg på Joakim Jardenberg och promota Social Medieakuten under Almedalsveckan. Kanske rentav knyta upp några kontakter som gillar politik och sociala medier. Hur gör man det bäst i twitter-copy?

Man skulle kunna dra till med:

Ser verkligen fram emot att höra Joakim Jardenberg prata på Social Medieakuten under Almedalsveckan. /CC: @jocke #SMA #Almedalen

Fast det landar på 128 tecken och är lite jobbig uppdelning. Visserligen får rätt person ett mention och allt landar i rätt kanal, men det går att göra mer kompakt och funktionell. Efter lite filande gjorde jag om det till:

Ser fram emot att höra @jocke på Social Medieakuten #SMA under #Almedalen!

Nu är det 75 tecken och gott om plats för kommentarer och retweets. Dessutom är det tydligt vad som är vad hastaggmässigt.

3. Skriv rätt (genom att bryta mot reglerna)

De är till för att brytas. (När de inte längre tjänar sitt syfte.)

Böj inte!

När man jobbar med mentions/nick och hashaggar finns det en viktig detalj: Böj dem inte. Då funkar nämligen inte flöden och notifieringar. Vad menar jag med att böja? Jo, när man refererar till ägande i kombination med nick så blir det lätt fel. Till exempel funkar inte:

LOL! @doktorSpinns länktips kallas smurftips och inte surftips!

Ingen ping (notifiering) till Jerry Silfwer att han har blivit omnämnd för ”@doktorSpinns” är inte hans nick, det är ”@doktorSpinn”. Utan s. Bästa lösningen är faktiskt att låna lite från engelskan (till många svenskalärares förfäran): Man använder en apostrof och delar därmed upp ordet för Twitter men behåller läsbarheten för alla som följer dig. Samma sak när det kommer till hashtaggar. Rätt är alltså:

LOL! @doktorSpinn‘s länktips kallas smurftips och inte surftips!

Det är bra att hasha

När det kommer till hashtags är att aldrig använda åäö eftersom inte alla twitterklienter klarar att hantera främmande tecken.

Slutligen kan man krydda budskap med en hashtag bara för att få till ytterligare en dimension, snarare än att att knyta upp en diskussion kring det. Exempelvis:

Skriver 5 enkla tips om twitter-copy, men det blev en hel avhandling istället. #dispositionsFail

4. Gör det enkelt att dela vidare

Alla vill dela. - Gör det enkelt för andra att göra det, så kommer de göra det.
  • Nummer ett att tänka på när du vill göra ett budskap/info viralt: Använd aldrig mer än 120 tecken. När andra retweetar manuellt läggs deras nick/alias till + RT. För att slippa avklippta budskap bör du hålla dig där.
  • Har du länkar till fördjupande innehåll eller referenser: Använd en nerkortare, t ex bit.ly. Kom ihåg att deklarera länkarna, så att folk inte behöver klicka på den för att fatta om den är relevant för deras följare eller inte.
    Exempel:

    Önskar att Sverige hade bredband som mänsklighet rättighet. Finland har redan infört det enl. BBC http://bit.ly/dgTqGe

  • Postar du bilder använd ow.ly: Kort url, mer plats för annat kul.

5. Tänk utanför Twitter (och lådan)

Allt som twittrar är inte tweets.

Om du autopostar till twitter från en blogg eller via t ex ett flöde från Flickr, kan du börjar tänka i termer av (ursäkta uttrycket nu) viralt rubriksättande. Vad menas?

– Jo, när du autopostar blogginläggslänkar till twitter har du möjlighet att redan i din rubriksättning kunna pinga personer och komma in i kanaler. Så säg till exempel om jag skulle live-blogga från konferensen Disruptive Code i höst, så borde jag ha med konferensen hashtag, #DCode, i alla rubriker. Väljer jag även att omnämna en talare så är det troligt att denne får ett ping, ser sig bli omnämnd och sedan retweeta det till sina följare.

Exempel? Självklart:

Nu håller @martinkallstrom en suverän keynote om #Comet#DCode [redigerad]

Update: När du gör mentions som du vill att alla ska kunna se måste du skriva något innan nicket för att det ska bli synligt för alla dina följare. Inleder du ett tweet med ett nick blir det nämligen bara synligt för alla som följer den nämnda, men inte för de som bara följer dig. (Stort tack till @hejg som pekade ut det åt mig.)

Du bör även komma i håg att du kan använda mentions och hashtags i t ex geo-casttjänster för att göra dina tweets mer relevanta.

Tycker du att jag missat något? Kommentera och tyck till!

CC-Bildcred:

Samtliga bilder är CC:ade med share alike.